NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
JMÉNO ŘEDITELE ŠKOLY: Mgr. Štefan Klíma
KONTAKT: 326 321 649 info@issmb.cz
IČ: 00473944
IZO:
RED-IZO: 600170179
KOORDINÁTOŘI TVORBY ŠVP:
NÁZEV ZŘIZOVATELE: Středočeský kraj
ADRESA ZŘIZOVATELE: Středočeský kraj Krajský úřad Zborovská 11 150 21 Praha 5
KONTAKTY:
ústředna: 257 280 111
fax: 257 280 203
e-mail: info@kr-s.cz
NÁZEV ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika
MOTIVAČNÍ NÁZEV: Předškolní a mimoškolní pedagogika
KÓD A NÁZEV OBORU: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
ZAMĚŘENÍ: humanitní
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s maturitní zkouškou
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
PLATNOST OD: 01.09.2022
VERZE ŠVP: 3
ČÍSLO JEDNACÍ:
DATUM PROJEDNÁNÍ VE ŠKOLSKÉ RADĚ: 01.01.1900
DATUM PROJEDNÁNÍ V PEDAGOGICKÉ RADĚ: 01.01.1900
NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
ZŘIZOVATEL: Středočeský kraj
NÁZEV ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika
KÓD A NÁZEV OBORU: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
PLATNOST OD: 01.09.2022
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s maturitní zkouškou
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
Absolvent středního odborného vzdělávání oboru vzdělání 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika je připravován především pro svoji následnou praxi v pedagogické oblasti - učitel v MŠ, vychovatel ve školní družině, ale i pro studium na oborově stejně či podobně zaměřených školách terciárního vzdělávání.
Absolvent se vyznačuje vedle kompetencí všeobecně stanovených základními kompetencemi pedagogickými, které spočívají v odborných znalostech z pedagogiky, psychologie a didaktik, pedagogických schopnostech a praktických pedagogických dovednostech, dovednostech komunikačních, dále specifických dovednostech pěveckých, hře na hudební nástroj, dovednostech výtvarného vyjadřování, pohybové obratnosti a kultivovanosti.
Škola vytváří svým žákům dostatek příležitostí a šancí, aby si v průběhu středního odborného vzdělávání osvojili klíčové kompetence a naučili se díky nim vhodně zacházet se svými vědomostmi, dovednostmi a schopnostmi. Je zde zřetelná snaha vytvářet pro každého žáka náročné a motivující studijní prostředí, uplatňovat přístupy a metody výuky podporující tvořivost a kritické myšlení, pohotovost a samostatnost žáka, využívat způsoby diferencované výuky a motivační přístupy k žákům.
Po úspěšném ukončení středního odborného vzdělávání budou absolventi disponovat souborem kompetencí, dovedností a znalostí, které je vybaví předpoklady pro:
a vést k nim veřejnou diskuzi.
Popis uplatnění absolventa v praxi:
Absolvent se uplatní jako učitel mateřské školy nebo jako vychovatel ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (zejména ve školních družinách,školních klubech a ve střediscích volného času), ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních svýjimkou školských výchovných a ubytovacích zařízení nebo jejich oddělení zřízených pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a středisek výchovné péče. Absolvent se dále uplatní jako pedagog volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Absolvent se uplatní také v neškolských zařízeních, např. vsociálních nebo zdravotnických zařízeních, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost.
Klíčové kompetence
Odborné kompetence
Vzdělávání je ukončeno maturitní zkouškou. Obsah a organizace maturitní zkoušky se řídí platnými předpisy, zákonem č.561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Dokladem o dosažení stupně vzdělání je maturitní vysvědčení.
Hodnocení provádí maturitní komise , která má stálé a další členy. Stálými členy jsou předseda, místopředseda a třídní učitel. Dalšími členy komise jsou učitelé všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů a přísedící.
Maturitní zkoušky se konají v jarním a podzimním zkušebním období.
Maturitní zkouška se skládá z : - praktické maturitní zkoušky
- profilové a ústní společné části maturitní zkoušky
- didaktických testů a písemných prací společné části
1. Profilová část
Praktická část z odborných předmětů – duben
Průběh stanoví ředitel školy v předepsaném termínu.
Ústní část
a) ze souboru Didaktik pedagogických činností - 25 otázek
b) z pedagogiky a psychologie – společná – 25 otázek, v jedné otázce část A z pedagogiky a část B z psychologie
Tato zkouška trvá 15 minut a příprava také 15 minut.
Ústní společnou část vykonají z českého jazyka , cizího jazyka nebo matematiky - proběhne podle zákona o státnímaturitní zkoušce.
Didaktické testy a písemné práce - probíhají podle zákona o státní maturitní zkoušce.
Pokud žák u maturitní zkoušky neuspěje, má možnost do 2 let opakovat každou část zkoušky 2x. K maturitní zkoušce se musí přihlásit.
NÁZEV ŠKOLY: Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206
ADRESA ŠKOLY: Na Karmeli 206, Mladá Boleslav, 29301
ZŘIZOVATEL: Středočeský kraj
NÁZEV ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika
KÓD A NÁZEV OBORU: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika
PLATNOST OD: 01.09.2022
STUPEŇ POSKYTOVANÉHO VZDĚLÁNÍ: střední vzdělání s maturitní zkouškou
FORMA VZDĚLÁVÁNÍ:
Organizace výuky
Forma realizace praktického vyučování
Realizace dalších vzdělávacích a mimovyučovacích aktivit podporujících záměr školy
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
Kompetence k učení |
|
Kompetence k řešení problémů |
|
Komunikativní kompetence |
|
Personální a sociální kompetence |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám |
|
Matematické kompetence |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci |
|
Průřezové téma/Tematický okruh |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Občan v demokratické společnosti |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , DEJ , HHN , CHE , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , DEJ , EKO , HHN , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , EKO , HHN , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , HHN , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , STV |
Člověk a životní prostředí |
CJL2 , CJL1 , FYZ , CHE , MAT , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , NJ , RJ |
BIE , CJL2 , CJL1 , DEJ , EKO , MAT , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM , NJ , RJ |
BIE , CJL2 , CJL1 , EKO , MAT , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , NJ , RJ |
CJL2 , CJL1 , MAT , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , STV |
Člověk a svět práce |
||||
Individuální příprava na pracovní trh |
CJL2 , CJL1 , HHN , HVM , PED , PTV , PSY , TEV |
CJL1 , EKO , HHN , HVM , LPD , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM |
CJL2 , CJL1 , EKO , HHN , HVM , PPU , PED , PSY , TEV , TVM |
CJL1 , HHN , HVM , LPJ , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , SHV , STV |
Svět vzdělávání |
CJL2 , CJL1 , DEJ , HHN , HVM , INT , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , NJ , SJ , RJ |
CJL1 , DEJ , EKO , HHN , HVM , LPD , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM , NJ , SJ , RJ |
CJL2 , CJL1 , EKO , HHN , HVM , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , NJ , SJ , RJ |
CJL1 , HHN , HVM , LPJ , OBN , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , SHV , STV |
Svět práce |
CJL2 , CJL1 , FYZ , MAT , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , NJ , SJ , RJ |
CJL1 , EKO , MAT , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM , NJ , SJ , RJ |
CJL2 , CJL1 , EKO , MAT , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , NJ , SJ , RJ |
CJL1 , MAT , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , STV |
Podpora státu ve sféře zaměstnanosti |
CJL2 , CJL1 , OBN , PED , PTV , PSY , TEV |
CJL1 , EKO , OBN , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM |
CJL2 , CJL1 , EKO , PPU , PED , PSY , TEV , TVM |
CJL1 , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , STV |
Informační a komunikační technologie |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , CHE , INT , MAT , PED , PTV , PSY , TEV , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , EKO , INT , MAT , PED , PTV , PSY , TEV , ZEM , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , EKO , INT , MAT , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , SJ |
CJ1 , CJL2 , CJL1 , INT , MAT , PPU , PED , PSY , TEV , TVM , STV |
Zkratka |
Název předmětu |
BIE |
Biologie a ekologie |
CHE |
Chemie |
CJ1 |
Cizí jazyk 1 |
CJL1 |
Český jazyka a literatura 1 |
CJL2 |
Český jazyk a literatura 2 |
DEJ |
Dějepis |
EKO |
Ekonomika |
FYZ |
Fyzika |
HHN |
Hra na hudební nástroj |
HVM |
Hudební výchova s metodikou |
INT |
Informační technologie |
LPD |
Literatura pro děti |
LPJ |
Literární a jazykové praktikum |
MAT |
Matematika |
NJ |
Německý jazyk |
OBN |
Občanská nauka |
PED |
Pedagogika |
PPU |
Pedagogická praxe učební |
PSY |
Psychologie |
PTV |
Praktikum z tělesné výchovy |
RJ |
Ruský jazyk |
SHV |
Seminář z hudební výchovy |
SJ |
Španělský jazyk |
STV |
Seminář z tělesné výchovy |
TEV |
Tělesná výchova |
TVM |
Tělesná výchova s metodikou |
ZEM |
Zeměpis |
Přípravné kurzy nabízené školou:přípravné jazykové certifikace, přípravný kurz autoškoly
Kritéria hodnocení
Způsoby hodnoceníKlasifikací
Podmínky pro přijímání ke vzdělávání
Forma přijímacího řízení
Obsah přijímacího řízení
Kritéria přijetí žáka
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování plánu pedagogické podpory:
Plán pedagogické podpory (PLPP) sestavuje výchovný poradce ve spolupráci s třídním učitelem, s učiteli vyučovaných předmětů. Má písemnou podobu. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími s cílem stanovení např. metod práce s žákem, organizace výuky, hodnocení žáka, pomůcky, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy PLPP a organizuje společné schůzky s pedagogy, vedením školy i žákem samotným (v případě nutnosti i s rodiči žáka).
S PLPP je seznámen žák, zákonný zástupce žáka a všichni vyučující. Obsahuje popis obtíží žáka, stanovení cílů podpory a způsobů vyhodnocování naplňování plánu. U PLPP škola vyhodnocuje naplňování cílů jednou za školní pololetí od zahájení poskytování PLPP.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu:
Individuální vzdělávací plán (IVP) žáka sestavuje třídní učitel nebo učitele konkrétního vyučovacího předmětu za pomoci výchovného poradce. IVP má písemnou podobu a je zpracován v souladu s příslušnými legislativními ustanoveními. Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Práce na sestavení IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími, s cílem stanovení např. metod práce s žákem, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy IVP a koordinuje společné schůzky s rodiči, pedagogy, vedením školy i žákem samotným. IVP vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP).
IVP obsahuje informace o úpravách obsahu vzdělávání žáka, časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, případné úpravy výstupů ze vzdělávání žáka.
Školské poradenské zařízení vyhodnotí poskytování podpůrných opatření ve lhůtě jím stanovené. Škola seznámí s individuálním vzdělávacím plánem všechny vyučující žáka a současně žáka a zákonného zástupce žáka, není-li žák zletilý, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. Školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou sleduje a nejméně jednou ročně vyhodnocuje naplňování individuálního vzdělávacího plánu a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu. Shledá-li škola, že podpůrná opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb žáka, bezodkladně doporučí zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Obdobně škola postupuje i v případě, shledá-li, že poskytovaná podpůrná opatření již nejsou potřebná.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování plánu pedagogické podpory:
Za nadaného žáka se považuje žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech schopností či dovedností. Zjišťování mimořádného nadání a vzdělávacích potřeb nadaného žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou.
Na základě doporučení ŠPZ mohou být žákovi přiznána podpůrná opatření příslušného stupně stanovená přílohou č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Jedná se zejména o obohacování učiva nad rámec školního vzdělávacího programu, doporučení příslušných odborných knih, časopisů, programů s cílem učivo prohloubit, rozšířit a obohatit o další informace, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb, které dané téma vzdělávání nabízí. Nadané žáky je vhodné zapojit do různých projektů, soutěží, umožnit jim účast na studijních zahraničních pobytech, odborných stážích a exkurzích. V případě mimořádného nadání žáka může škola na základě doporučení ŠPZ povolit vzdělávání podle IVP nebo žáka přeřadit na základě zkoušek do vyššího ročníku.
PLPP mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, a s výchovným poradcem.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu:
Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, s výchovným poradcem a školským poradenským zařízením. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel s rodiči mimořádně nadaného žáka. Při sestavování IVP vycházíme z obsahu IVP stanoveného v § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. v platném znění. Práce na sestavní IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může též obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován i pro kratší období, než je školní rok. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku. Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn.
Vzdělávání je ukončeno maturitní zkouškou. Obsah a organizace maturitní zkoušky se řídí platnými předpisy, zákonem č.561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Dokladem o dosažení stupně vzdělání je maturitní vysvědčení.
Vzdělávací oblast/Obsahový okruh |
Předmět |
Studium |
Týdenní dotace |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|||
Povinné předměty |
||||||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Cizí jazyk 1 |
3+1 |
3 |
3 |
3+1 |
12+2 |
Český jazyka a literatura 1 |
2 |
1+1 |
1+1 |
1+1 |
5+3 |
|
Cizí jazyk 2
|
0+2 |
0+2 |
0+2 |
|
0+6 |
|
Společenskovědní vzdělávání |
Dějepis |
1+1 |
1+1 |
|
|
2+2 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
|
Přírodovědné vzdělávání |
Biologie a ekologie |
|
1+1 |
1+2 |
|
2+3 |
Fyzika |
1 |
|
|
|
1 |
|
Chemie |
1 |
|
|
|
1 |
|
Matematické vzdělávání |
Matematika |
3 |
3 |
2+1 |
2+1 |
10+2 |
Estetické vzdělávání |
Český jazyk a literatura 2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Literatura pro děti |
|
1 |
|
|
1 |
|
Vzdělávání pro zdraví |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
Informační technologie |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomické vzdělávání |
Ekonomika |
|
2 |
1 |
|
3 |
Odborné vzdělávání |
Dramatická výchova s metodikou |
2 |
2 |
1 |
2 |
7 |
Hra na hudební nástroj |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Hudební výchova s metodikou |
2 |
2 |
1 |
1 |
6 |
|
Literární a jazykové praktikum |
|
|
|
2 |
2 |
|
Pedagogická praxe učební |
|
|
4 |
3 |
7 |
|
Pedagogika |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Praktikum z tělesné výchovy |
1 |
1 |
|
|
2 |
|
Praktikum z výtvarné výchovy |
1 |
1 |
|
|
2 |
|
Psychologie |
2 |
2 |
2 |
1+1 |
7+1 |
|
Tělesná výchova s metodikou |
|
|
2 |
2 |
4 |
|
Výtvarná výchova s metodikou |
|
|
2 |
2 |
4 |
|
Volitelný seminář
|
|
|
|
0+1 |
0+1 |
|
Ostatní předměty |
||||||
Ostatní předměty |
Zeměpis |
|
0+1 |
|
|
0+1 |
Celkem hodin |
32 |
35 |
35 |
33 |
114+21 |
Vzdělávací oblast/Obsahový okruh |
Předmět |
Studium |
Celkové dotace |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|||
Povinné předměty |
||||||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Cizí jazyk 1 |
102+34 |
102 |
99 |
111+27 |
414+61 |
Český jazyka a literatura 1 |
68 |
34+34 |
33+33 |
27+27 |
162+94 |
|
Cizí jazyk 2
|
0+68 |
0+68 |
0+68 |
|
0+204 |
|
Společenskovědní vzdělávání |
Dějepis |
34+34 |
34+34 |
|
|
68+68 |
Občanská nauka |
34 |
34 |
33 |
27 |
128 |
|
Přírodovědné vzdělávání |
Biologie a ekologie |
|
34+34 |
33+66 |
|
67+100 |
Fyzika |
34 |
|
|
|
34 |
|
Chemie |
34 |
|
|
|
34 |
|
Matematické vzdělávání |
Matematika |
102 |
102 |
66+33 |
54+27 |
324+60 |
Estetické vzdělávání |
Český jazyk a literatura 2 |
34 |
34 |
33 |
27 |
128 |
Literatura pro děti |
|
34 |
|
|
34 |
|
Vzdělávání pro zdraví |
Tělesná výchova |
68 |
68 |
66 |
54 |
256 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
Informační technologie |
34 |
34 |
33 |
27 |
128 |
Ekonomické vzdělávání |
Ekonomika |
|
68 |
33 |
|
101 |
Odborné vzdělávání |
Dramatická výchova s metodikou |
68 |
68 |
33 |
54 |
223 |
Hra na hudební nástroj |
68 |
68 |
66 |
54 |
256 |
|
Hudební výchova s metodikou |
68 |
68 |
33 |
27 |
196 |
|
Literární a jazykové praktikum |
|
|
|
54 |
54 |
|
Pedagogická praxe učební |
|
|
132 |
81 |
213 |
|
Pedagogika |
68 |
68 |
66 |
54 |
256 |
|
Praktikum z tělesné výchovy |
34 |
34 |
|
|
68 |
|
Praktikum z výtvarné výchovy |
34 |
34 |
|
|
68 |
|
Psychologie |
68 |
68 |
66 |
27+27 |
229+27 |
|
Tělesná výchova s metodikou |
|
|
66 |
54 |
120 |
|
Výtvarná výchova s metodikou |
|
|
66 |
54 |
120 |
|
Volitelný seminář
|
|
|
|
0+27 |
0+27 |
|
Ostatní předměty |
||||||
Ostatní předměty |
Zeměpis |
|
0+34 |
|
|
0+34 |
Celkem hodin |
1088 |
1190 |
1157 |
921 |
3681+675 |
Ročník |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Výuka dle rozpisu učiva |
34 |
34 |
34 |
27 |
Celkem týdnů |
34 |
34 |
34 |
27 |
RVP |
ŠVP |
||||
Vzdělávací oblasti/Obsahové okruhy |
Min. vyuč. hodin za studium |
Vyučovací předmět |
Počet vyuč. hodin za studium |
||
Týdenních |
Celkových |
Týdenních |
Celkových |
||
Jazykové vzdělávání a komunikace |
15 |
480 |
Český jazyka a literatura 1 |
5 |
162 |
Cizí jazyk 1 |
12 |
414 |
|||
Společenskovědní vzdělávání |
5 |
160 |
Dějepis |
2 |
68 |
Občanská nauka |
4 |
128 |
|||
Přírodovědné vzdělávání |
4 |
128 |
Biologie a ekologie |
2 |
67 |
Chemie |
1 |
34 |
|||
Fyzika |
1 |
34 |
|||
Matematické vzdělávání |
10 |
320 |
Matematika |
10 |
324 |
Estetické vzdělávání |
5 |
160 |
Český jazyk a literatura 2 |
4 |
128 |
Literatura pro děti |
1 |
34 |
|||
Vzdělávání pro zdraví |
8 |
256 |
Tělesná výchova |
8 |
256 |
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích |
4 |
128 |
Informační technologie |
4 |
128 |
Ekonomické vzdělávání |
3 |
96 |
Ekonomika |
3 |
101 |
Odborné vzdělávání |
51 |
1632 |
Pedagogika |
8 |
256 |
Psychologie |
7 |
229 |
|||
Pedagogická praxe učební |
7 |
213 |
|||
Hudební výchova s metodikou |
6 |
196 |
|||
Hra na hudební nástroj |
8 |
256 |
|||
Dramatická výchova s metodikou |
7 |
223 |
|||
Literární a jazykové praktikum |
2 |
54 |
|||
Tělesná výchova s metodikou |
4 |
120 |
|||
Výtvarná výchova s metodikou |
4 |
120 |
|||
Praktikum z tělesné výchovy |
2 |
68 |
|||
Praktikum z výtvarné výchovy |
2 |
68 |
|||
Disponibilní časová dotace |
19 |
608 |
Český jazyka a literatura 1 |
3 |
94 |
Cizí jazyk 1 |
2 |
61 |
|||
Dějepis |
2 |
68 |
|||
Zeměpis |
1 |
34 |
|||
Biologie a ekologie |
3 |
100 |
|||
Psychologie |
1 |
27 |
|||
Cizí jazyk 2 |
6 |
204 |
|||
Volitelný seminář |
1 |
27 |
|||
Matematika |
2 |
60 |
|||
Celkem RVP |
124 |
3968 |
Celkem ŠVP |
135 |
4356 |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|
4 |
3 |
3 |
4 |
14 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Cizí jazyk 1 |
Oblast |
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Charakteristika předmětu |
Náplň učiva předmětu anglický jazyk navazuje na úrovně A2 sledovanou na základních školách a směřuje k dosažení úrovně B1 CEFR. Žáci jsou vedeni a motivováni k tomu, aby se dorozuměli s cizinci v běžných každodenních situacích a na jednodušší úrovni v rámci některých odborných témat (viz. Tematické okruhy). Výuka se soustředí na budování interaktivních řečových dovedností žáků s využitím jazykových prostředků. Důraz je přirozeně kladen na rozvoj vlastního vyjadřování a získávání schopnosti porozumět v přirozené komunikaci. Ke gramatice, lexiku, výslovnosti a pravopisu je při výuce přistupováno jako k jazykovým prostředkům, které umožňují komunikaci odpovídající úrovni středoškoláka. Zároveň žáky vedeme k tomu, aby se obeznámili s reáliemi anglicky mluvících zemí. Při výuce vycházíme z britského jazykového standardu, současně jsou žáci seznamováni s dalšími variantami jazyka, zejména americkou angličtinou. Při výuce respektujeme i vývoj jazyka a seznamujeme žáky s trendy a novými výrazy používanými rodilými mluvčími prostřednictvím internetových zdrojů jako např. youtube. Žáci mají možnost porovnat různé přízvuky a odlišnosti ve slovní zásobě a gramatice. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Komunikativní kompetence: |
Kompetence k učení: |
|
Kompetence k řešení problémů: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
Cizí jazyk 1 |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 136 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová |
||
• porozumí školním a pracovním pokynům |
• osobní údaje, údaje o druhých osobách |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková |
||
• odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• komunikace mezi lidmi |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní |
||
• vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka |
• osobní údaje, údaje o druhých osobách |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná |
||
• přeloží text a používá slovníky i elektronické |
• popis osoby |
|
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti |
||
• přeloží text a používá slovníky i elektronické |
• získávání osobních informací |
|
Tematický celek - Výslovnost |
||
• vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka |
• hláskování, abeceda |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• slova s více významy |
|
Tematický celek - Gramatika |
||
• čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu |
• tázací výrazy |
|
Tematický celek - Tematické okruhy |
||
• domluví se v běžných situacích; získá i poskytne informace |
• osobní údaje |
|
• získávání osobních informací |
||
Tematický celek - Komunikační situace |
||
• řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace a frekventované situace týkající se pracovních činností |
• získávání osobních informací |
|
Tematický celek - Jazykové funkce |
||
• rozpozná význam obecných sdělení a hlášení |
• obraty při zahájení a ukončení rozhovoru |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti i z jiných vyučovacích předmětů a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země |
• základní fakta o anglicky mluvících zemích (geografie, obyvatelstvo, klima, životní styl) v porovnání s Českou republikou |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
Cizí jazyk 1 |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 102 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková |
||
• nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace |
• problémy a rady |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová |
||
• požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení |
• povolání |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní |
||
• vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity |
• životy známých osobností |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná |
||
• přeloží text a používá slovníky i elektronické |
• životopis známé osobnosti |
|
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti |
||
• nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace |
• popis povolání |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce |
• výslovnost fonetických symbolů, které jsou specifické pro anglický jazyk |
|
• příslovce |
||
• předpřítomný čas |
||
Tematický celek - Tematické okruhy |
||
• vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity |
• povolání, práce |
|
Tematický celek - Komunikační situace |
||
• vyřeší většinu běžných denních situací, které se mohou odehrát v cizojazyčném prostředí |
• jak vést rozhovor, krátké odpovědi, další reakce |
|
• jak vést rozhovor |
||
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
Cizí jazyk 1 |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 102 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková |
||
• zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis |
povolání |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová |
||
• rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu |
• vymoženosti moderního světa |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní |
||
• sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené |
• příběhy |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná |
||
• zaznamená písemně podstatné myšlenky a informace z textu, zformuluje vlastní myšlenky a vytvoří text o událostech a zážitcích v podobě popisu, sdělení, vyprávění, dopisu a odpovědi na dopis |
• příběhy a vypravování |
|
• předpřítomný čas průběhový |
||
• povolání |
||
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti |
||
• sdělí obsah, hlavní myšlenky či informace vyslechnuté nebo přečtené |
• příběhy, vypravování |
|
Tematický celek - Výslovnost |
||
• komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib |
• výslovnost fonetických symbolů, které jsou specifické pro anglický jazyk |
|
• povolání |
||
Tematický celek - Jazykové funkce |
||
• řeší pohotově a vhodně standardní řečové situace i jednoduché a frekventované situace týkající se pracovní činnosti |
• loučení |
|
Tematický celek - Komunikační situace |
||
• komunikuje s jistou mírou sebedůvěry a aktivně používá získanou slovní zásobu včetně vybrané frazeologie v rozsahu daných tematických okruhů, zejména v rutinních situacích každodenního života, a vlastních zálib |
• telefonování |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• Uplatňuje v komunikaci vhodně vybraná sociokulturní specifika daných zemí |
• reálie anglicky mluvících zemí |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
Cizí jazyk 1 |
4. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 108 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková |
||
• dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby |
dovolená |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová |
||
• při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele |
• předpověď počasí |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní |
||
• vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích |
• plánování schůzky |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná |
||
• dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby |
• rezervace ubytování |
|
• budoucí čas |
||
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti |
||
• při pohovorech, na které je připraven, klade vhodné otázky a reaguje na dotazy tazatele |
• rezervace ubytování |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• používá vhodně základní odbornou slovní zásobu ze svého studijního oboru |
• počasí |
|
Tematický celek - Tematické okruhy |
||
• vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích |
• předpověď počasí |
|
• plánování schůzky |
||
Tematický celek - Jazykové funkce |
||
• používá opisné prostředky v neznámých situacích, při vyjadřování složitých myšlenek |
• rezervace |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti včetně vybraných poznatků studijního oboru, a to i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země |
• Londýn a New York |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
Povinný |
|
Název předmětu |
Český jazyka a literatura 1 |
Oblast |
Jazykové vzdělávání a komunikace |
Charakteristika předmětu |
Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetenci žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Jazykové vzdělávání se rovněž podílí na rozvoji sociálních kompetencí žáků. K dosažení tohoto cíle přispívá i estetické vzdělávání a naopak estetické vzdělávání prohlubuje znalosti jazykové a kultivuje jazykový projev žáků. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Integrace předmětů |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
|
Připravovat, realizovat a evaluovat výchovně vzdělávací činnosti zaměřené na vzdělávání a péči o děti předškolního věku a na volný čas dětí školního věku: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
|
Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, činnosti organizace nebo poskytovaných služeb: |
Český jazyka a literatura 1 |
1. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 68 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
||
• rozlišuje spisovný jazyk, hovorový jazyk, dialekty a stylově příznakové jevy a ve vlastním projevu volí prostředky adekvátní komunikační situaci; |
Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
|
Tematický celek - Komunikační a slohová výchova |
||
• vhodně se prezentuje, argumentuje a obhajuje svá stanoviska; |
Komunikační a slohová výchova |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce - Individuální příprava na pracovní trh |
||
Člověk a svět práce - Podpora státu ve sféře zaměstnanosti |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
Český jazyka a literatura 1 |
2. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 68 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
||
• v písemném i mluveném projevu využívá poznatků z tvarosloví; |
Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
|
Tematický celek - Komunikační a slohová výchova |
||
• sestaví základní projevy administrativního stylu; |
Komunikační a slohová výchova |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Podpora státu ve sféře zaměstnanosti |
||
Člověk a svět práce - Individuální příprava na pracovní trh |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
Český jazyka a literatura 1 |
3. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 68 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
||
• orientuje se ve výstavbě textu; |
Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
|
Tematický celek - Komunikační a slohová výchova |
||
• ovládá techniku mluveného slova, umí klást otázky a vhodně formulovat odpovědi; |
Komunikační a slohová výchova |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Individuální příprava na pracovní trh |
||
Člověk a svět práce - Podpora státu ve sféře zaměstnanosti |
Český jazyka a literatura 1 |
4. ročník |
Počet vyučovacích hodin: 54 |
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
||
• vysvětlí zákonitosti vývoje češtiny; |
Zdokonalování jazykových vědomostí a dovedností |
|
Tematický celek - Komunikační a slohová výchova |
||
• rozpozná funkční styl, dominantní slohový postup a v typických příkladech slohový útvar; |
Komunikační a slohová výchova |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Člověk a svět práce - Individuální příprava na pracovní trh |
||
Člověk a svět práce - Podpora státu ve sféře zaměstnanosti |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|
2 |
2 |
2 |
0 |
6 |
Volitelný |
Volitelný |
Volitelný |
|
|
Název předmětu |
Německý jazyk |
Oblast |
|
Charakteristika předmětu |
Německý jazyk spadá do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Tento vyučovací předmět je realizován jako další cizí jazyk. V rámci předmětu jsou realizována všechna průřezová témata. Obsahem předmětu je výuka německého jazyka na úrovni druhého cizího jazyka se zaměřením na jeho komunikační a gramatickou složku, dále analýza psaného i mluveného projevu a postupné seznamování s reáliemi německy mluvících zemí. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
|
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci: |
Německý jazyk |
1. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozumí přiměřeným souvislým projevům v pomalejším tempu |
• receptivní dovednost sluchová – poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• vyslovuje srozumitelně, co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) – slovní přízvuk, větná intonace, výslovnost německé abecedy a specifika jednotlivých hlásek |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, obecné komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života i k tématům z oblasti odborného zaměření studia |
• tematické okruhy: osobní údaje, rodina, národnosti a jazyky, volný čas, škola, prázdniny, počasí, dům a domov, každodenní život, země dané jazykové oblasti aj. |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• prokazuje znalosti o geografických, demografických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti i z jiných vyučovacích předmětů |
• vybrané poznatky všeobecného i odborného charakteru k poznání země příslušné jazykové oblasti, kultury, tradic, umění a společenských zvyklostí – pamětihodnosti v Evropě, jazyky v Evropě, Euro a Evropská unie |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
Německý jazyk |
2. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozumí přiměřeným souvislým projevům pronášeným ve standardním hovorovém tempu |
• receptivní dovednost sluchová – poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů – např. vzkazy volajících, poslech o povolání, bydlení, nakupování apod. |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• vyslovuje srozumitelně, co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) – slovní a větný přízvuk |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, obecné komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života i k tématům z oblasti odborného zaměření studia |
• tematické okruhy: povolání, orientace ve městě, bydlení, nakupování, jídlo, cestování, dopravní prostředky |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, kulturních, hospodářských faktorech zemí dané jazykové oblasti i z jiných vyučovacích předmětů |
• vybrané poznatky všeobecného i odborného charakteru k poznání země příslušné jazykové oblasti, kultury, tradic, umění a společenských zvyklostí – německy mluvící země |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
Německý jazyk |
3. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Řečové dovednosti |
||
• rozumí přiměřeným souvislým projevům a diskusím rodilých mluvčích pronášeným ve standardním hovorovém tempu |
• receptivní dovednost sluchová – poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů (např. poslech předpovědi počasí, termín u lékaře apod.) |
|
Tematický celek - Jazykové prostředky |
||
• vyslovuje srozumitelně, co nejblíže přirozené výslovnosti |
• výslovnost (zvukové prostředky jazyka) – slovní přízvuk |
|
Tematický celek - Tematické okruhy, obecné komunikační situace a jazykové funkce |
||
• vyjadřuje se ústně i písemně, k tématům osobního života i k tématům z oblasti odborného zaměření studia |
• tematické okruhy: počasí, cestování, cizí jazyky a vzdělávání, denní program, |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, kulturních, hospodářských faktorech zemí dané jazykové oblasti i z jiných vyučovacích předmětů |
• vybrané poznatky všeobecného i odborného charakteru k poznání země příslušné jazykové oblasti, kultury, tradic, umění a společenských zvyklostí – např. téma multikulturní společnost |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Člověk a životní prostředí |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
Počet vyučovacích hodin za týden |
Celkem |
|||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|
2 |
2 |
2 |
0 |
6 |
Volitelný |
Volitelný |
Volitelný |
|
|
Název předmětu |
Španělský jazyk |
Oblast |
|
Charakteristika předmětu |
Španělský jazyk spadá do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Tento vyučovací předmět je realizován jako další cizí jazyk. V rámci předmětu jsou realizována všechna průřezová témata. Obsahem předmětu je výuka španělského jazyka na úrovni druhého cizího jazyka se zaměřením na jeho komunikační a gramatickou složku, dále analýza psaného i mluveného projevu a postupné seznamování s reáliemi španělsky mluvících zemí. |
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu (specifické informace o předmětu důležité pro jeho realizaci) |
|
Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků |
Kompetence k učení: |
Kompetence k řešení problémů: |
|
Komunikativní kompetence: |
|
Personální a sociální kompetence: |
|
Občanské kompetence a kulturní povědomí: |
|
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: |
|
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: |
Španělský jazyk |
1. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová |
||
• porozumí školním a pracovním pokynům |
• každodenní život |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní = mluvení zaměřené situačně i tematicky |
||
• vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka |
• osobní údaje |
|
• základní společenské obraty |
||
• výslovnost hlásek specifických pro španělštinu – procvičování rozdílu v psaní a vyslovování |
||
Tematický celek - Jednoduchý překlad |
||
• porozumí školním a pracovním pokynům |
• pojmenování předmětů, jejich lokalizace |
|
• základní společenské obraty |
||
• pozdravy, oslovení, poděkování |
||
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti = střídání receptivních a produktivních činností |
||
• porozumí školním a pracovním pokynům |
• pozdravy, oslovení, poděkování |
|
Tematický celek - Výslovnost (zvukové prostředky jazyka) |
||
•Vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka |
• výslovnost hlásek specifických pro španělštinu – procvičování rozdílu v psaní a vyslovování |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• uplatňuje různé techniky čtení textu |
• pozdravy, představení se, rozloučení, poděkování |
|
Tematický celek - Gramatika (tvarosloví a větná skladba) |
||
• dodržuje základní pravopisné normy v písemném projevu, opravuje chyby |
• hlavní rysy zvukové podoby španělštiny |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• přeloží text a používá slovníky i elektronické |
• španělská křestní jména |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
Španělský jazyk |
2. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková = čtení a práce s textem včetně odborného |
||
• Odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• Dům a domov |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová = poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
||
• Odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• Každodenní život |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní = mluvení zaměřené situačně i tematicky |
||
• Domluví se v běžných situacích, získá i poskytne informace |
• Cestování |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná = zpracování textu v podobě reprodukce, osnovy, výpisků, anotací, apod. |
||
• Domluví se v běžných situacích, získá i poskytne informace |
• Každodenní činnosti |
|
Tematický celek - Jednoduchý překlad |
||
• Odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• Popis obrázků |
|
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti = střídání receptivních a produktivních činností |
||
• Domluví se v běžných situacích, získá i poskytne informace |
• Popis obrázku |
|
Tematický celek - Výslovnost (zvukové prostředky jazyka) |
||
• vyslovuje srozumitelně co nejblíže přirozené výslovnosti, rozlišuje základní zvukové prostředky daného jazyka a koriguje odlišnosti zvukové podoby jazyka |
• upevňování schopnosti vyslovovat hlásky specifické pro španělštiny |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• Čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu |
• Španělsky mluvící země – jejich zvyky, tradice, počasí, vzdělávání |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• Odhaduje význam neznámých výrazů podle kontextu a způsobu tvoření |
• Osobní údaje |
|
Tematický celek - Gramatika (tvarosloví a větná skladba) |
||
• Dodržuje základní pravopisné formy v písemném projevu, opravuje chyby |
• Nepravidelná slovesa |
|
Průřezová témata, přesahy, souvislosti |
||
Informační a komunikační technologie |
||
Občan v demokratické společnosti |
||
Člověk a svět práce - Svět vzdělávání |
||
Člověk a svět práce - Svět práce |
Španělský jazyk |
3. ročník |
|
Výchovné a vzdělávací strategie |
|
|
ŠVP výstupy |
Učivo |
|
Tematický celek - Interakce písemná |
||
• Zaznamenává vzkazy volajících |
• Cestování |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost zraková = čtení a práce s textem včetně odborného |
||
• Nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace |
• Každodenní život |
|
Tematický celek - Receptivní řečová dovednost sluchová = poslech s porozuměním monologických i dialogických projevů |
||
• Nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace |
• Popis dne |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost ústní = mluvení zaměřené situačně i tematicky |
||
• Vypráví jednoduché příběhy, zážitky, popíše své pocity |
• Popis dne |
|
Tematický celek - Produktivní řečová dovednost písemná = zpracování textu v podobě reprodukce, osnovy, výpisků, anotací, apod. |
||
• Nalezne v promluvě hlavní a vedlejší myšlenky a důležité informace |
• Vyjádření data, času |
|
Tematický celek - Jednoduchý překlad |
||
• Uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce |
• Každodenní činnosti |
|
Tematický celek - Interaktivní řečové dovednosti = střídání receptivních a produktivních činností |
||
• Zapojí se do běžného rozhovoru bez přípravy |
• Blízká budoucnost |
|
Tematický celek - Slovní zásoba a její tvoření |
||
• Uplatňuje základní způsoby tvoření slov v jazyce |
• Domov |
|
Tematický celek - Gramatika (tvarosloví a větná skladba) |
||
• Vyjadřuje se téměř bezchybně v běžných, předvídatelných situacích |
• Zájmena |
|
Tematický celek - Interakce ústní |
||
• Požádá o upřesnění nebo zopakování sdělené informace, pokud nezachytí přesně význam sdělení |
• Péče o tělo |
|
Tematický celek - Poznatky o zemích |
||
• Prokazuje faktické znalosti především o geografických, demografických, hospodářských, politických, kulturních faktorech zemí dané jazykové oblasti i z jiných vyučovacích předmětů, a uplatňuje je také v porovnání s reáliemi mateřské země |
• Sváteční dny |
|